New Zealand - Fra Christchurch til Franz Josef
Så blev det New Zealand, og efter flyvetur der blev lidt længere end planlagt, grundet tåge, ankom vi til Christchurch der ligger på sydøen. Vi havde ingen planer for vores ophold i Christchurch andet end at vi ville finde en bil vi kunne leje. Det lykkedes os ret hurtigt, at finde et godt tilbud der ville gøre vores tur rundt i New Zealand billigere end hvis vi tog en bus rundt. Planen med at leje en bil var yderligere at vi kunne gøre tingene i vores eget tempo, samt at vi ville få mulighed for at stoppe undervejs hvis der var noget der var værd at se på.

Den flotte bil :-)

Efter et par dage i Christchurch begav vi os af sted mod vores første stop der var Lake Tekapo. Lake Tekapo er en meget lille by, der ligger inde i centrum på sydøen. Som navnet hentyder er den bygget op omkring en sø, en meget stor og flot en af slagsen. Det sted vi skulle bo lå selvfølgelig lige ned til søen og fra vores værelse var der den flotteste udsigt ud over den.

Noget af den flotte natur der var på vores vej mod Lake Tekapo.

Lake Tekapo

Dagen efter tog vi på en tur op ad bjerget Mount John. Det skulle være en tre timers gåtur, men med alle de stop vi gjorde undervejs på grund af fotomuligheder, kom turen til at vare en del længere. Man kan ikke andet end blive betaget af naturen hernede

Fra Mt. John var der selvfølgelig udsigt ud over Lake Tekapo, men der var også udsigt til sneklædte bjerge.

Efter vores vandretur gik turen videre mod vores næste stop, Mount Cook. Mount Cook er det højeste bjerg i New Zealand og der er bygget en lille landsby op nedenfor det. Der er dog ikke meget andet i den lille landsby end et par hoteller, hostels og et par enkelte spisesteder. Det man kommer hertil for er for de mange vandreture der er rundt i området. Selvom vi kun havde en overnatning her, var vi alligevel på et par stykker. Den første, der reelt består af to, gik mod Tasman Glacier Lake. Her var endepunktet som man jo nok kan høre af navnet den sø som Tasman Glacier løber ud i. Det lidt specielle ved denne gletsjer er at den er en blanding af klipper og sten. De små isbjerge der flød rundt i søen gav er ret godt billede på dette, idet de ofte er sorte på overfladen. Det var dog et flot syn alligevel.

Mt. Cook,

og omgivelserne

Vejen på den første vandretur var ikke altid lige fremkommelig som her hvor man skal finde sin vej gennem en stendynge.

På den anden side af stendyngen var vores mål dog - Tasman Glacier Lake.

Et af isbjergene der er en blanding af sten og is.

Den næste tur gik ud mod en anden sø hvor der også flød isbjerge rundt. Denne tur var dog en del længere og den krævede en del mere kondition end den forrige. Undervejs skulle man også krydse en flod ad to svingbroer. Med vandet larmende omkring en og højdeskrækken lurende lige om hjørnet kan dette godt være ret nervepirrende - især hvis der står en bag en og hopper på broen for at få den til at gynge. Det var en ret hård tur men den var virkelig det hele værd.

Et lille hvil før strabasserne.

En af svingbroerne.

Stocking Stream.

Dagen efter skulle vi videre igen. Denne gang var vores destination en by der hedder Wanaka. Inden vi nåede dertil havde vi dog planlagt, at vi skulle et smut til Queenstown der ligger syd for byen. Det er her man kommer til hvis man vil er til bungyjump, faldskærmsudspring, paragliding og meget mere. Pt. er det dog ikke lige noget for mig og vi brugte i stedet dagen på at se byen. Vi tog blandt andet på en tur med en gondol 800 meter op til et udkigspunkt ud over byen. Oppe på toppen af bjerget tog vi endnu en tur med en lift op til et andet punkt, hvor man kunne køre i trehjulede biler/slæder. Virkelig en sjov ting og det gjorde det ikke dårligere, at man havde udsigt ud over hele byen og søen.

På vej op i liften iført smarte hjelme.

Klar, parat, start.

Oppe på bjerget med Queenstown og søen i baggrunden.

Til den anden side var der i stedet udsigt ud over bjergene.

På turen til Wanaka skulle vi op ad nogle ekstremt høje bjerge. Vejene herpå var utrolig smalle og der var ingen afskærmning ned. Det var en ret nervepirrende tur og der blev da også hvinet, skreget og skraldgrinet på hele turen. Efter den stejle stigning der varede mange kilometer gik turen nedad igen. Denne gang havde de da formået at lave stigningen mere moderat, hvilket dog også resulterede i at det blev en ret lang tur ned igen.

Fra turen på vej op ad bjerget. Vi er endnu ikke ret højt oppe, men allerede her var der en fantastisk udsigt ud over området.

En af de flotte floder vi kom forbi på vejen.

I dag er vi ankommet til Franz Josef hvor vi i morgen skal ud og gå på Franz Josef gletsjeren. Vi skal ud på en heldagstur, så vi håber begge at vejret vil vise sig fra en lidt bedre side end det har gjort i dag. Det er nemlig regnet hele dagen, hvilket jo egentlig ikke er så mærkeligt idet vi befinder os i et område fyldt med regnskov.

Jeg skriver igen når vi forlader sydøen, hvilket er om en lille uges tid.

[ 1 kommentar ] ( 51 visninger )   |  permalink  |  relateret link  |   ( 3 / 2006 )